woensdag 17 april 2013

Meester Pluim en het praatpoeder.

Het was een van mijn lievelingsboeken toen ik zelf kind was. Ik heb het toen waarschijnlijk meerdere keren gelezen. Iedere keer als we op reis gingen, zat het in mijn valies. Ik had er dan ook geen probleem mee om het boek nog eens te lezen. Het boek waarover ik het heb heet 'Meester Pluim en het praatpoeder' van Marc de Bel.

Meester Pluim is zeer geliefd in zijn klas. Het valt de kinderen dan ook zwaar dat hij met pensioen gaat. Gelukkig is er vakantie en kunnen de kinderen het wat loslaten.

Alf, Free, Nena en haar broer Tom vormen samen een club en hebben zelfs een clubhuis. Dat bevindt zich in een oude brouwerij. Ze lopen vaak op de daken van de brouwerij. Je kan het waarschijnlijk al raden ... Op een dag valt Free van het dak en belandt in de tuin van meester Pluim. En wat een geluk dat hij net daar valt, want zo ontdekken ze het geheim van meester Pluim. Hij heeft praatpoeder.

Meester Pluim heeft het praatpoeder gevonden in zijn tuin. Het dient voor dieren. Als de dieren in gevaar zijn, kan meester Pluim ermee praten. Zijn eigen hond, Amadeus, heeft veel te veel praatpoeder ingenomen. Zo kan hij zijn hele leven praten. Meestal werkt het praatpoeder slechts twee dagen. Hoe kleiner de dieren, hoe minder praatpoeder je moet gebruiken.

Op een dag sterft Amadeus. Meester Pluim vindt dat hij het praatpoeder niet meer nodig heeft en schenkt het aan Alf.

Sinds die dag hebben ze meester Pluim niet meer gezien. Vind je het zelf ook al spannend ? Dan raad ik je zeker aan om het boek te lezen. Zelf ik vond het nu nog leuk. Wij vallen zeker binnen de categorie, want het boek is geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar.

Veel leesplezier
juf Steffi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten